reklama

V oáze hudby vďaka Rakúšanom

Slávnostný koncert k 25. výročiu nadviazania diplomatických vzťahov Slovenska a Rakúska usporiadalo Rakúske kultúrne fórum vo štvrtok 13.9. v Primaciálnom paláci v Bratislave. Pripomenuli slávne tradície tohto kozmpolitného mesta.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V čom bol slávnostný koncert Rakúšanov jedinečný? Bol dobrou voľbou z hľadiska pozvaných umelcov - predstavili sa špičkoví predstavitelia hudobnej interpretácie oboch krajín, zo Slovenska sopranistka Eva Šušková s klaviristom Petrom Pažickým (Š-P) a z Rakúska tenorista Norbert Ernst s klaviristkou Kristin Okerlund (E-O) a uviedli vysoko profesionálne zostavený program z diel skladateľov fin de siècle. S výnimkou Musorgského piesní z cyklu Detská izba (Š-P) to boli diela stredoeurópskej proveniencie, poukazujúce na spätosť umeleckej tvorby a interpretácie vtedy ešte hranicami nerozdeleného územia - 4 piesne Franza Schrekera (E-O), výber z cyklu Šesť piesní podľa Josepha von Eichendorffa Bruna Waltera (Š-P), Reue Alexandra Albrechta (Š-P), 5 Piesní z pozostalosti Alexandra Zemlinského (E-O), výber z Dedinských scén Bélu Bartóka (Š-P) a 3 piesne Richarda Straussa (E-O). 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vravievali starší, pomaly ochádzajúci svedkovia doby zo začiatku 20. storočia, Viedeň a Bratislava - Prešporok, boli spojené nielen električkou, ale najmä koexistenciou ľudí rôznych národností a vyznaní. Pri počúvaní týchto diel som si predstavovala Dom Alexandra (a neskôr jeho syna Hansiho) Albrechta na Kapitulskej ulici neďaleko Dómu sv. Martina, kde sústavne znela hudba a kam prichádzali vzácni hostia, o.i. aj priateľ A. Albrechta Béla Bartók. Bratislava bola atraktívna nielen svojou polohou neďaleko Viedne, ale aj svojím štatútom hlavného mesta Uhorska a korunovačného mesta rakúskych cisárov priťahovala šľachtu a najmä v 18. storočí v nej prekvitali rezidencie grófov a kniežat. Dávali priestor umeniu, architektúre, pozývali významné orchestre a hudobníkov, rozvíjali sa salónne koncerty a domáce muzicírovanie. Kým sa uzatvorila životná púť Hansiho Albrechta bol takýmto miestom aj Albrechtov dom. Bratislava bola miestom nevšedných hudobných produkcií Cirkevného hudobného spolku, ktorý existoval pri Dóme sv. Martina od polovice 19. storočia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Počúvajúc štvrtkový rakúsky koncert som si predstavovala, že takto to asi znelo aj pred 100 rokmi. Ktovie, aké bolo publikum vtedy a ako sa od neho odlišuje to naše? To, ktoré prijalo pozvanie do Zrkadlovej siene, bolo mimoriadne zrelé a kultivované (počula som ticho takmer ako v Bayreuthe). Výborne vybrané skladby nadväzovali na seba a rozprávali jednotilvé príbehy. Spievať piesne je veľmi ťažké, každá je drobnou operou a treba mať nielen hlasové kvality, ale aj inteligenciu výrazu. Obaja speváci sú skvelými interpretmi a mali oporu v profesionálnych partneroch, disponujú veľkým hlasovým fondom, s ktorým umne narábajú, vynikajúcou technikou, dovoľujúcou spievať nádherným legato a dať aj priestor celej dynamickej škále, čo obaja apartne využívali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Myslím, že lepší signál o hodnote a kvalite našich bilaterálnych vzťahov, zakotvenej v histórii a v nadväzovaní na tradíciu ani nemohli Rakúšania vyslať. Už tradične bol ich partnerom dirigent Jack Martin Händler, dlhoročný propagátor umenia nesmrteľného skladateľa Bruna Waltera. Osobne ma potešilo prepojenie s Berlínom v osobnosti citovaného autora, ale aj v autorovi Schrekerovi a možnosť zažiť aj uvedenie diel jedného z najvrúcnejšie sa vyjadrujúcich skladateľov neďalekej Viedne, vyhľadávanej metropoly secesného umenia, Alexandra von Zemlinského. Azda dnes, keď už sa neprerábajú dejiny hudby na spôsob totalitných chútiek, sa študenti a hudbu milujúca verejnosť viac dozvie o našej avantgarde z čias pred 1. Československou republikou, ktorá bola zaznávaná pre jej kozmopolitické korene a o hudbe fin de siècle a svetovej viedenskej avantgarde (viedenské školy), ktorá sa takmer neuvádzala, keďže bola považovaná za dekadentnú. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Svedčí o kultivovanosti podnikateľských kruhov, že takto koncipovaný koncert podporili.

Viera Polakovičová

Viera Polakovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  94
  •  | 
  • Páči sa:  111x

Som muzikologička, kritička a diplomatka. 25 rokov som pôsobila na rôznych postoch v kultúrnej diplomacii a predtým na manažérskych postoch v oblasti hudby. Budem sa venovať reflexii umeleckého a kultúrneho diania, aj vývoju kultúrnej politiky a stavu kultúrnej dimenzie diplomacie, a to všetko v kontexte s dianím v zahraničí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu