reklama

Až do hĺbky srdca - Pavol Bršlík uchvátil publikum v Slovenskej filharmónii

Agentúra Kapos, ktorá pripravila prvý sólový recitál medzinárodne uznávaného tenoristu Pavla Bršlíka na Slovensku už pred 6 rokmi, po tretíkrát pozvala tohto umelca do svojho cyklu Veľké slovenské hlasy v Slovenskej filharmónii.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Bršlík si pre tento koncert vybral piesne Richarda Straussa pre sólový hlas a orchester. Jeho partnerom bola Slovenská filharmónia a český dirigent Robert Jindra. Umelec so zvučným menom ručil za kvalitu koncertu, a tak si mohol dovoliť aj náročný program.

Na úvod oboch častí koncertu zazneli orchestrálne diela Richarda Wagnera, dokonalá súhra v navrhnutom programe. Najskôr predohra k opere Tannhäuser a potom symfonická báseň Siegfriedova idyla, teda obe diela, ktoré sa na pódiu Slovenskej filharmónie nehrávajú často a ani náš prvý orchester s nimi nemá veľké skúsenosti. Ak platí, že filharmónia hrá pod dobrým dirigentom dobre – a platí to asi pre každý orchester, tak bola aj v tento večer hudba aj v rukách dirigenta, ktorý má s operou významnú skúsenosť z opier Národného divadla v Prahe, z divadla v Ostrave, či z Nemeckej opery v Düsseldorfe a je vyhľadávaným interpretom českých opier. Orchestrálne diela poskytli dobrú príležitosť pre prezentáciu. Nemecké prostredie dožičilo dirigentovi zžiť sa s výsostne nemeckým repertoárom. Jeho pozvanie bolo azda dobrou voľbou. Očakávala som však, že bude citlivejšie dotvárať sólový prejav, podporovať sólistu a jemne tvarovať Straussove piesne, ktoré si z obrovského diela 220 opusov vybral Pavol Bršlík.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V prvej polovici to boli Ständchen, Ich trage meine Minne, Verführung, Heimliche Aufforderung, MorgenCäcilie, v druhej polovici slávne Vier letzte Lieder. Skvelý výber s možnosťou gradácie, zmien nálad, poetiky, farieb a s vyvrcholením v posledných autorových dielach.

Tieto piesne umelcovi vynikajúco sedeli, hral sa s líniami, vykresľoval nálady, tvoril oblúky, rozprával príbehy. Všetky piesne, ktoré si vybral, napísal Strauss na skvelé básne, plné jemnôstok, hravosti, túžby a nehy, ale aj vášne. Bolo mu výborne rozumieť (nemčina, ale aj iné jazyky, sú mu blízke, deklamuje bez technických ťažkostí). Vyjadril všetky nálady. Škoda, že tam, kde potreboval stíšiť, stlmiť, chvíľu ustúpiť do pozadia, mu orchester nevytvoril také podmienky, aby mohol viac nuancovať a bol nútený hlasový volumen rozbaliť. Najviac azda v piesni Heimliche Aufforderung (Tajná výzva), ktorá je plná vášní a túžby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zvedavá som bola na dlho dopredu ohlasované Vier letzte Lieder (Štyri posledné piesne) pre soprán a orchester Richarda Straussa. Patria ku kľúčovému piesňovému, priam festivalovému repertoáru a spievali a nahrali ich tie najväčšie divy hudobného sveta. Niektorí z nás zažili na našej pôde Magdalénu Hajóssyovú (neskôr dlhodobo angažovanú v Nemecku) v r. 1983 s orchestrom Slovenskej filharmónie a dirigentom Liborom Peškom, krásna je lyrická interpretácia nesmrteľnej Lucie Popp, ale aj nahrávka Renée Fleming s Festivalovým orchestrom Lucern a dirigentom Claudiom Abbadom, mohla by som pokračovať. Muži sa odhodlávajú na tieto bonbóniky až v ostatnom čase. Údajne už traja, medzi nimi skvelý Jonas Kaufmann. Pavol Bršlík uviedol tieto piesne ako svoju svetovú premiéru. Bol to mimoriadny zážitok. Po Mikulášovi Schneiderovi-Trnavskom, Mozartovi a Schubertovi sa vrhol na velikána piesne a ťažký, expresívny romantický materiál. Urobil tak s nevídaným nadhľadom, oddanosťou, obdivuhodným výrazom a muzikalitou. Kým v prvej piesni s názvom Frühling (Jar) zdôrazňoval lyrické línie, v druhej s názvom September vyjadroval nálady jesene, v tretej Beim Schlafengehen (Pri zaspávaní) dojímal súzvukom s orchestrom a prvým huslistom (krásne sólo Jozefa Horvátha), v záverečnej, Im Abendrot (Večerné zore), legendami opradenej básni z pera Josepha von Eichendorffa, ktorá vznikla ako prvá z cyklu, hoci sa pre svoj sugestívny výraz hráva ako štvrtá, vyjadril ukľudnenie, záver života, pokoru a doznievanie. Geniálne básne, geniálne piesne, nádherná interpretácia Pavla Bršlíka. Tri prvé básne napísal švajčiarsko-nemecký autor Hermann Hesse.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V hre orchestra boli aj krásne momenty, pôsobivý a oslobodzujúci bol aj pokorný záver. Cítila som z orchestra snahu, muzikálnosť, chcenie, chvenie a oddanosť. Sledovala som aj jednotlivých hráčov a vzdávam im hold. Už iba túžim, aby sa to vlnenie zlialo, tak, ako to zažívame u veľkých orchestrov, kde všetci hrajú akoby to bol jeden hráč.

Ostáva ešte dodať, že ku koncertu bol k dispozícii graficky i obsahovo perfektný programový bulletin. A že agentúra diskrétne upozornila publikum, aby medzi jednotlivými piesňami netlieskalo. Svojou predvídavosťou dosiahla, že koncert splnil najvyššie kritériá (bez trapných standing ovations). Potlesk však pretrvával veľmi dlho, bol nástojčivý, zaslúžený a veľavravný. Publikum plné odborníkov a oddaných milovníkov umenia, ale aj vysokých politikov – prítomnosťou poctil predseda vlády SR aj jej podpredseda, minister financií -, partnerov a sponzorov, si koncert pochvaľovalo a dostatočne užilo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

___
Pavol Bršlík je vo svete pojmom. Sledujem ho približne 18 rokov, kedy sa stal víťazom Medzinárodnej speváckej súťaže v Karlových Varoch. Jeho domovskou scénou bola Štátna opera v Berlíne, dlhší čas pôsobil v zürišskej opere, sústavne vystupuje v Bavorskej štátnej opere v Mníchove a hosťuje na najvýznamnejších pódiách sveta, vrátane Covent Garden v Londýne, či Metropolitnej opery v New Yorku, od roku 2006 pôsobí ako umelec v slobodnom povolaní. Za všetkých partnerov spomeniem aspoň slávnych Berlínskych filharmonikov. Zažila som ho ako Evanjelistu v Paríži v Châtelet, opakovane na nemeckých javiskách, ale aj s orchestrom Nemeckej opery Berlín v Straussových piesňach, v množstve operných úloh, na prestížnych koncertoch v zahraničí a na Slovensku. Dlhé roky sa venuje piesňam od Mikuláša Schneidera-Trnavského, W. A. Mozarta a o.i. exceloval interpretáciou cyklu Winterreise Franza Schuberta. Osobne som sa podpísala pod organizáciu koncertu po boku jeho častej partnerky, svetovej koloratúrnej sopranistky Edity Gruberovej. Bolo to na záver slovenského predsedníctva v Rade Európy v decembri 2016 v berlínskom Dóme. Ďalšími v kvartete boli Zuzana a Richard Švedovci a klavirista Peter Valentovič. Sedela som vedľa partnerky nemeckého spolkového prezidenta Joachima Gaucka, pani Schadt, ktorá - keď Bršlík spieval Keby som bol vtáčkom Mikuláša Schneidera-Trnavského, bola rovnako dojatá ako ja a zaujímala sa o jej nahrávku. Na spomínanom koncerte sa zúčastnil aj slovenský prezident Andrej Kiska. Bršlík je vzácny v tom, že rád participuje na rýdzo slovenských prezentačných podujatiach v zahraničí. Že dramaturgia novootvorenej, médiami sústavne sledovanej Labskej filharmónie (Elbphilharmonie) v Hamburgu siahla kvôli otváraciemu koncertu v januári 2017 práve po Bršlíkovi, je neklamným dôkazom jeho profesionálnych zručností. A tie dokázal aj na bratislavskom koncerte, venovanom Straussovi a Wagnerovi.

Viera Polakovičová

Viera Polakovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  94
  •  | 
  • Páči sa:  111x

Som muzikologička, kritička a diplomatka. 25 rokov som pôsobila na rôznych postoch v kultúrnej diplomacii a predtým na manažérskych postoch v oblasti hudby. Budem sa venovať reflexii umeleckého a kultúrneho diania, aj vývoju kultúrnej politiky a stavu kultúrnej dimenzie diplomacie, a to všetko v kontexte s dianím v zahraničí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu