Konvergencie podnecujú radosť z hudby - 19. ročník medzinárodného festivalu komornej hudby

Autor: Viera Polakovičová | 25.9.2018 o 19:03 | (upravené 25.9.2018 o 22:31) Karma článku: 1,01 | Prečítané:  269x

Pôvodne skromný projekt, ktorý mal vrátiť do života domáce muzicírovanie – dnes vysoko profesionálny festival komornej hudby, za ktorý by sa nehanbili ani agentúry v svetových kultúrnych metropolách.

„Hudba – táto ľudská činnosť, ktorá sa zmocňuje človeka viac ako ktorákoľvek iná, ktorá vyjadruje svet človeka viac ako ktorákoľvek iná, ktorú človek potrebuje viac ako ktorúkoľvek inú, lebo integruje všetky vrstvy jeho bytosti.“ Juraj Beneš (O harmónii)

Dušou Konvergencií je vynikajúci violončelista Jozef Lupták a krstným otcom a nadšeným podporovateľom Luptákov učiteľ z Royal Academy of Music z Londýna, svetoznámy Robert Cohen.

Dramaturgia festivalu sa od jeho vzniku sústredí na kvalitnú komornú hudbu, ktorá sa neprávom hráva zriedka, alebo neuvádza vôbec. Približuje svetové diela, slovenské diela, nevyhýba sa ani žánrovému spestreniu - Jozef Lupták dokázal prinavrátiť slovenskej a medzinárodnej verejnosti geniálneho Mariána Vargu, zaradil džez, rómsku hudbu, objavil napríklad chasidské piesne a sakrálnu hudbu rôznych vyznaní, upozornil na tvorbu slovenských klasikov, starou hudbou počnúc, cez Eugena Suchoňa, majstrov z kozmopolitnej Bratislavy, súčasných tvorcov, vrátane alternatívnej scény. Skvelí domáci interpreti sú pilierom festivalu a hostia jeho inšpiratívnym obohatením.

Navštívila som 2 koncerty z tohtoročného týždňového maratónu (17. - 23. 9.), a to koncert s názvom Zjasnená noc (22. 9.) v design factory a Souvenir (23. 9.) vo Veľkom evanjelickom kostole na Panenskej ul.

Obom dali názov diela autorov, ktorým boli projekty venované – prvému Arnold Schönberg, druhému Peter I. Čajkovskij. Vynikajúca dramaturgia – Beethovenove Duetá WoO 32 (Lupták - Cohen) a Klavírne trio D dur, op. 70/1 “Geistertrio” (popri Cohenovi klaviristka Jordana Palovičová a huslista Dalibor Karvay). Dynamickému Beethovenovi neostali umelci nič dĺžni. Dokonalý prejav, súhra a dynamizmus v súlade s názvom skladby (Geister - duchovia). Znelo to výborne. Po prestávke nasledovali Dva spevy pre alt, violu a klavír, op. 91 od Johannesa Brahmsa. Spievala Alena Kropáčková, na viole hral vynikajúci kanadský umelec Juan-Miguel Hernandez (jeden z najžiadanejších umelcov svojho odboru vôbec – aktuálne pedagógom na Cohenovej a Luptákovej alma mater Royal Academy of Music v Londýne) a Robert Cohen. Neľahké dielo pre sólistku…Vyvrcholením večera bolo uvedenie geniálnej skladby Arnolda Schönberga Zjasnená noc, op. 4. Tonálne dielo majstra, ktorý sa do dejín hudby zapísal rozšírením harmónie, predznamenávajúce blížiace sa uvoľnenie tonality, vo fascinujúcom podaní na čele s najdynamickejším huslistom, akého som kedy stretla, skvelým Milanom Paľom, ďalej s Andrejom Baranom, Martinom Rumanom, Hernandezom a dvojicou Cohen a Lupták. Zjasnenú noc občas možno počuť aj na slovenskom pódiu, ale v interpretácii tejto šestice sólistov bola strhujúca. Presne to, čo Lupták chcel - aby sa muzicírovalo s radosťou -, prenikalo smerom k publiku. To je to vlnenie a chvenie, ktoré ide pod kožu, tam cítiť pravosť hudby, nefalšovanosť, silné emócie, obsah. Ba aj príroda hrala v prospech Konvergencií, o deň neskôr bol spln mesiaca.

Rovnako krásny a profesionálny bol aj záverečný koncert Konvergencií v akusticky zaujímavom prostredí Veľkého evanjelického kostola na Panenskej. Tentokrát odznelo v podaní Cohena a Luptáka kompletných Desať duet pre dve violončelá, op. 53 Reinholda Glièra (pred 10 rokmi to boli iba dve). Nezvyčajné kompozície veľkej hodnoty. Il Tramonto Ottorina Respighiho v podaní skvelej Evy Šuškovej a sláčikového kvarteta bolo ďalším príspevkom do večera, nazvaného aj Cesta do Talianska. Sólistka je ideálnou interpretkou piesní, má vyrovnaný hlas vo všetkých registroch a pôsobivo vykresľuje jednotlivé nálady, pričom dokonale ladí so svojimi partnermi. Aj toto dielo bolo objavom. Elégia pre sólovú violu Igora Stravinského v Hernandezovom podaní nás všetkých prinútila zatajiť dych a bola zároveň symbolickou pozvánkou na festival Stravinského, ktorý Konvergencie pripravujú na február 2019. No a záver?

Jozef Lupták vie presne, čo má urobiť, aby mal festival šťavnatú kulmináciu – stalo sa tak v podobe Čajkovského diela Souvenir de Florence, op. 70, ktoré odznelo už pred 10 rokmi a našťastie sme si ho smeli vychutnať aj tento rok. Hotové majstrovské kurzy komornej hry – počnúc Milanom Paľom, cez Matyása Mézesa, Martina Rumana, Juana-Miguela Hernandeza a oboch čelistov, Roberta Cohena a Jozefa Luptáka (tie naozajstné kurzy - Hernandeza a Cohena - boli na VŠMU na nasledujúci deň).

Konvergencie majú cieľ objavovať, dávať do súladu, tešiť sa z hudby, vytvárať synergie. Energia z hudby elektrizovala a opantala publikum i hráčov. Radostný dialóg očí, gest, veľkorysé rozdelenie sól pomedzi hráčov, umná distribúcia úloh... Konvergencie sa podarili.

Obdivujem, ako si festival vybudoval sieť prívržencov a publikum. Bol to priam príval ľudí, hrnúcich sa do netradičného, ale pre Konvergencie dôverne známeho prostredia design factory, aj do kostola na Panenskej. Treba podotknúť, že zážitok umocňuje aj možnosť zoznámiť sa s prekladmi zhudobnených básní a prečítať si podrobné programové texty.
___

Potešilo ma, že som si vypočula koncert najvyššej kvality, stretla priateľov hudobníkov a že som mohla objať „môjho“ laureáta TIJI UNESCO, Roberta Cohena (1981). Významný medzinárodný umelec je odvtedy verným propagátorom umenia a kultúry nášho mesta na celom svete.
Pamätám si začiatky festivalu, neskôr sme s Jozef Luptákom Konvergencie vyviezli ako pozvánku na festival do parížskej Invalidovne a do susednej Viedne. Zožali veľký úspech.
Festival mi vždy pripomenie aj jedného z našich najvýznamnejších skladateľov, Romana Bergera, ktorý dal názov Konvergencie až trom svojim skladbám a nepochybujem, že inšpiroval Jozefa Luptáka k zvečneniu jeho túžby po súlade.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Rozhovor

Autor Gorily Holúbek: Flašíka viem vysvetliť, polícia sa mi neozvala

Kvalita nahrávky je podobná originálu.

Dobré ráno

Dobré ráno: Johnson prekvapil a dohodol sa s EÚ na odchode

V sobotu zasadne britský parlament

Komentár šéfredaktorky

Čo nám Gorila hovorí o Ficovi a Haščákovi

Gorila ponúkla jasnú predstavu, ako si interpretujú fungovanie štátu.


Už ste čítali?