Ľubica Vargicová a Peter Mikuláš sólistami vianočného koncertu v Redute

Autor: Viera Polakovičová | 6.12.2018 o 17:20 | (upravené 7.12.2018 o 15:17) Karma článku: 1,16 | Prečítané:  349x

S veľkým záujmom sleduje bratislavská verejnosť, čo ponúkne agentúra Kapos v rámci svojich vysoko kvalitných cyklov Svetové operné hviezdy, Veľké slovenské hlasy a Vianočné koncerty. 

Vianočný koncert v predvečer sviatku sv. Mikuláša, s ktorým prichádza skutočná sviatočná nálada a očakávanie a verme, že aj priestor pre zamyslenie, spomalenie a pokoru v duchu adventu, rozžiaril krásnu Redutu vďaka sopranistke Ľubici Vargicovej, basistovi Petrovi Mikulášovi, Speváckemu zboru Lúčnica a Slovenskej filharmónii pod taktovkou jej hosťujúceho dirigenta Rastislava Štúra. 

Zatiaľ, čo v dávnej minulosti totalitného režimu sa vianočné koncerty odohrávali pod inými názvami, ale s nemenej vrúcnym zomknutím pre dobrú vec, dnes si môžeme vychutnať hneď sériu koncertov k téme Vianoc, Slovenskou filharmóniou a Slovenským komorným orchestrom počnúc, cez rad komorných koncertov a skvelých hudobných a dramaturgických počinov, až po vianočný koncert v Opere Slovenského národného divadla, ktorý sa taktiež stal očakávanou stálicou v programe hudobnej Bratislavy. Našťastie, ide o nekomerčné podujatia, siahajúce po dobrých skladbách.

Vianočný koncert agentúry Kapos 5. decembra ponúkol krásnu hudbu ako adventný - vianočný darček. Jeho dramaturgia splnila tie najvyššie kritériá, mala logiku a išla do hĺbky, do krásy. Ponúkla operné árie, piesňový a oratoriálny repertoár a orchestrálne diela - predohry a časti opier európskych autorov. Skĺbiť takto navrhnutý program je naozaj veľké umenie. 

Triumfálny úvod v podobe zboru Freudig begrüssen wir die edle Halle z opery Tannhäuser Richarda Wagnera bol vhodným začiatkom koncertu. Rastislav Štúr ako skúsený operný dirigent s dlhoročnou koncertnou skúsenosťou inšpiruje Slovenskú filharmóniu. Orchester má s ním dobrý kontakt a korektne reaguje na jeho vedenie. Štúr ale hlavne vynikajúco rozumie spevákom. Dýcha s nimi, podrží ich všade tam, kde je to potrebné a preberá skôr úlohu spolupracujúceho a usmievajúc sa povzbudzujúceho, nie určujúceho. To určite ocenili obaja skvelí sólisti. Ich vstup patril v oboch prípadoch Wolfgangovi Amadeovi Mozartovi, árie z opery Čarovná flauta mali byť úderným nástupom hviezd, ária Sarastra In diesen heil'gen Hallen v prípade Mikuláša a slávna ária Kráľovnej noci O zittre nicht, mein lieber Sohn v podaní Vargicovej. Ponúknuť áriu Kráľovnej noci, s ktorou umelkyňa obletela celý svet, vrátane Metropolitnej opery, na úvod, takmer in medias res, je veľmi náročné pre speváka. Ani Vargicová nebola so svojím výkonom celkom spokojná. Veľkým osobnostiam však sa drobnosti musia prepáčiť a treba oceniť, že môžeme zažiť s nimi koncert naživo a mať ľudský kontakt.

Ľubica Vargicová je veľmi vzácnou umelkyňou medzinárodného rangu. Výber jej árií bol dôsledne premyslený - predviedla aj neľahkú áriu Lindy Ah! tardai troppo...O luce di quest'anima z opery Linda di Chamounix Gaetana Donizettiho, krásne bel canto. Piesni vzdala hold uvedením pôvabnej Máriinej uspávanky od Maxa Regera. To bol naozajstný veľký bonbónik a ukážka jej vzťahu k piesni. 

Po predele - Coro a bocca chiusa a Intermezzo sinfonico z opery Manon Lescaut Giacoma Pucciniho  nasledoval duet O amato zio, o mio secondo padre...Sai com'arde in petto mio z opery I puritani Vincenza Belliniho, v logike ponuky agentúry Kapos kľúčové dielo večera. Dominantnou v koncertoch Kapos je totiž aj bel canto, tzv. krásny spev v dielach 17. - 19. storočia, predovšetkým Vincenza Belliniho a Gaetana Donizettiho. A v tom je táto sopranistka naozaj  doma - postavu má naštudovanú už od roku 2010 a možnosť ukázať jej umenie a ukázať ho v súzvuku s exkluzívnym partnerom Petrom Mikulášom je aj akousi výzvou pre Slovenské národné divadlo, ktoré, napriek tomu, že práve Bratislava bola kolískou svetových sopranistiek - Lucia Popp, Edita Gruberová, Ľubica Orgonášová - ku ktorým sa Vargicová jednoznačne pripočítava a svojou veľkou medzinárodnou kariérou to i dokazuje, nemá na repertoári vhodné dielo pre jej/ich masívnejšie angažmán (Pavel Unger, Opera Slovakia). Vargicová ako výnimočná koloratúrna sopranistka sa vyvíja smerom k mladodramatickému hlasu, jej využitie v bel canto je teda nanajvýš aktuálne. Duet z I puritani bol po všetkých stránkach vyvážený, mal byť a aj bol jedným z vrcholov večera. Obaja sólisti predviedli vrúcne číslo vo výbornej forme a súlade, sú spevácky vyrovnaní a výrazovo ladili.

Aj Peter Mikuláš je ojedinelým zjavom na slovenskej divadelnej a hudobnej scéne a aj v basovom odbore je slovenská úroda mimoriadne veľká. Z novších dejín stačí spomenúť unikátneho Sergeja Kopčáka, ktorý bol 25 rokov sólistom Metropolitnej opery, dnes ide v jeho šľapajách výborný Štefan Kocán. Kopčák však ostane neporaziteľným ako interpret a iniciátor tej najkvalitnejšej slovenskej hudby. Diela, ktoré mu napísali autori Salva, Berger, Beneš, či Zeljenka a ďalší, sú dodnes vývozným svetovým artiklom. Peter Mikuláš má v tomto kontexte tiež zásadné postavenie - je trvale prítomný na scéne Opery Slovenského národného divadla, ktorú pomáha tvarovať a svojím charakterom, inteligenciou a autoritou dlhodobo prispieva k formovaniu našej prvej scény. Aj v zahraničí má za sebou slávne sóla (spomeniem iba jeho mimoriadne parížske hosťovania pod taktovkou Carla Maria Giuliniho, Sira Georga Soltiho, Semiona Bychkova). Svoju úroveň ukázal aj na vianočnom koncerte. Jeho hlas znie zamatovo, frázuje s obrovskou precíznosťou, má zmysel pre štýl - v starej hudbe má rovný tón, v romantike nasadzuje hlas s dravou vervou, v piesni sa podriaďuje ich hĺbke, ale vie byť aj bufózny a naďalej zrie do krásy, jednoducho, basistom vek prospieva. V Mozartovom Sarastrovi bol láskavým vládcom, v árii Waltera z opery Luisa Miller Che mai narrasti!....Il mio sangue, la vita darei Giuseppe Verdiho bol dramatickým sólistom, v sugestívnom cykle Biblické písne od Antonína Dvořáka prenikala pod kožu duchovná hĺbka, pôvabné legáto a jednoduchosť dikcie, presne to, čo na Mikulášovi znova a znova fascinuje. Slyš, ó Bože, slyš modlitbu mou a Zpívejte Hospodinu píseň novou, skromný výber cyklu, ktorý však stačil na dotvorenie nálady a spirituality. A opäť Mikulášova jemnosť a zamatová farba.

Bravúrna dramaturgia sa oblúkom vrátila ku klasicizmu v impozantnom duete Von deiner Güt', o Herr und Gott z oratória Stvorenie od Josepha Haydna, azda lepší záver vianočného koncertu si ani nemožno predstaviť. Dokonalý súlad oboch sólistov, kompaktný celok so zborom a orchestrom, pôsobivé vedenie dirigentom Štúrom, bol to naozaj vrchol večera. 

Orchester sa zaskvel aj v predohre k opere Luisa Miller Giuseppe Verdiho, v časti Jedľový les v zime z baletu Luskáčik Petra Iľjiča Čajkovského a v piesni Vianoce od Jána Levoslava Bellu - krásnej ukážky z diela v minulosti tak dlho neakceptovaného barda slovenskej hudby (našťastie výskum a odborná práca inštitúcií a muzikológov počas ostatných desaťročí vedie k vydaniu jeho kompletného diela). Pieseň Vianoce dobre zapadla do rámca programu. Žiada sa mi vyzdvihnúť aj profesionálny výkon Speváckeho zboru Lúčnica, ktorý sa desaťročia objavuje na domácich a zahraničných pódiách, jeho zbormajsterkou je Elena Matušová. Zbor má pekný nosný zvuk, prenikavé, ale aj jemné soprány a aj kvalitné mužské hlasy.

Triumfálny bol aj prídavok - brilantné uvedenie známej vianočnej koledy Adeste fideles bolo očakávanou bodkou pred príchodom Vianoc.

S potešením konštatujem, že britský šéfdirigent Slovenskej filharmónie James Judd bol jedným z významných hostí večera. Tak si mohol svoj orchester a výborného koncertného majstra Jarolíma Emmanuela Ružičku užiť v kresle poslucháča. 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kľúčová postava Gorily reportérom SME: Nemôžete sa pýtať

Malchárek je v jednej z akcioviek s finančníkom Siekelom, ktorý je považovaný za sponzora SNS.

SVET

Na trhoch v Štrasburgu zahynuli štyria ľudia, strelec uniká

Prokuratúra vyšetruje streľbu ako teroristický čin.

Dobré ráno

Dobré ráno: V Británii je chaos, brexit sa zasekol

Ako vládni poslanci prestali odporovať vládu.


Už ste čítali?