Vianoce v Bratislave s Editou Gruberovou, Pavlom Bršlíkom a Richardom Švedom

Autor: Viera Polakovičová | 19.12.2018 o 11:51 | (upravené 15.1.2019 o 12:19) Karma článku: 2,16 | Prečítané:  865x

Už po deviatykrát pripravila agentúra Koncerty Vianoce v Bratislave / Christmas in Bratislava. Bol to v Opere Slovenského národného divadla jedinečný sviatok hudby so svetovou Editou Gruberovou a jej skvelými partnermi.

Na koncerte účinkovali aj svetový tenorista Pavol Bršlík a medzinárodne etablovaný barytonista Richard Šveda, Orchester Opery SND, Zbor Opery SND (zbormajster Ladislav Kaprinay) a Bratislavský chlapčenský zbor (zbormajsterka Magdaléna Rovňáková) pod dirigentskou taktovkou skvelého Petra Valentoviča, nového šéfdirigenta Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu v Bratislave.

Agentúra Koncerty organizuje Vianoce v Bratislave / Christmas in Bratislava ako svoj jediný produkt. Za 9 rokov existencie si vybudovala značku na vysokej úrovni. Je autorstvom moderátorky Ivety Malachovskej a redaktorky a moderátorky Kataríny Koreckej, spolupracuje so sponzormi a v ostatných rokoch aj s televíziou TA3, ktorá koncert vysielala v priamom prenose, a tak sa na slávnostnú a výnimočnú atmosféru Vianoc naladia stovky, ba tisíce záujemcov. Hľadisko Opery SND bolo aj tento rok plné. Nadšenie vzbudilo pozvanie svetovej koloratúrnej sopranistky Edity Gruberovej. Každé jej hosťovanie je na celom svete, a azda ešte viac na Slovensku, prijímané s oddanosťou, ocenením a obdivom. "Diva assoluta" alebo “Diva assoluterova”, ako ju označila Deutsche Oper Berlin, keď koncertom na sklonku roka 2017 v tejto opere západného Berlína začala umelkyňa svoje koncertné turné k 50. výročiu svojej javiskovej prítomnosti. 

Aj keď všetkých osem predošlých koncertov malo dobré obsadenie a skvelých umelcov, vrátane tých, ktorí sú trvale angažovaní v zahraničí a publikum ich tak mohlo vidieť aj na našej prvej scéne (a veriť, že ich vedenie pozve na hosťovanie do predstavení Opery SND), bol tento koncert naozaj unikátny. Edita Gruberová sa netají tým, že postupne zo scény odchádza, pred niekoľkými dňami sa lúčila v spomínanej opere v Berlíne. O to vzácnejšie bolo teda jej ostatné (dúfam, že predsa len nie posledné) hosťovanie v Bratislave. 

Edita Gruberová nasadila vysokú latku a hoci koncerty podobného typu zvyčajne dajú priestor jednej - dvom vážnejším áriám, umelkyňa si zvolila mimoriadne náročný program, v rámci prvej polovice ktorého uviedla až dve sólové árie a dva duety. To je obdivuhodná voľba. Zvolila si árie z opery Gaetana Donizettiho Lucia di Lammermoor, jedného z kľúčových diel jej repertoáru a začala rovno s áriou Regnava nel silenzio z 1. dejstva opery. Ukázala všetko svoje majstrovstvo - nasadzovanie extrémnych výšok, ešte stále čistých a iba veľmi zriedkavo ostrejších, takmer nepočuteľné pianissimá, nádhernú prácu s dychom, umožňujúcu jej vytvárať legáta a frázovať, umenie farebného a dynamického rozlišovania a šetrenia hlasového volumenu s cieľom dospieť k veľkému zvuku len tam, kde si to hudba naozaj vyžaduje a dosiahne tým gradáciu. Čaro sa vystupňovalo dvojspevmi so sólistami, taktiež žijúcimi v zahraničí. So svetovým tenoristom Pavlom Bršlíkom účinkuje Edita Gruberová už dlhé roky a Richardovi Švedovi už taktiež dlhšie venuje pozornosť v rámci podpory mladých umelcov, súvisiacej s udelením Ceny Herberta von Karajana tejto umelkyni. Šveda je už osem rokov etablovaný na svojej domovskej scéne v Düsseldorfe. V tomto kontexte stojí za to spomenúť jej podporu výnimočného muzikanta, dirigenta a klaviristu Petra Valentoviča, ktorého objavila náhodne pri skúške na predstavenie v zahraničí a odvtedy sa stal jej trvalým umeleckým partnerom. To, že Valentovič výborne rozumie spevákom a má nadhľad nad dielami, plne dokázal aj na bratislavskom koncerte. Osobne sa teším, že práve táto zostava umelcov, ktorí účinkovali na famóznom koncerte Veľvyslanectva SR a Slovenského inštitútu v Berlínskom Dóme na záver predsedníctva SR v Rade Európy v roku 2016 (12.12.), sa objavila na naše prvej scéne v ešte slávnostnejšom šate, využijúc kapacity domáceho orchestra, zboru a speváčikov.

Na úvod koncertu zaznela predohra k operete Franza von Suppé Leichte Cavalerie, potom prišli na rad operné darčeky, počnúc áriou Deh vienni alla finestra z opery Don Giovanni Wolfganga Amadea Mozarta v pôsobivom podaní Richarda Švedu (so sprievodom mandolíny a pizzicatom sláčikov). 

S Pavlom Bršlíkom zaspievala Edita Gruberová duet Lucia Perdona (Sulla tomba che rinserra) z 1. dejstva opery - Bršlík v postave milenca Edgarda a s Richardom Švedom duet Apressati, Lucia z 2. dejstva opery, Šveda ako brat Enrico. Obaja mužskí partneri podali vynikajúce výkony a čas strávený s pôvabnou operou Lucia di Lammermoor sa skončil. Výborná dramaturgia (spoznávam rukopis Petra Valentoviča) dopriala publiku muzikantsky plynule nadväzujúce árie - najskôr v podaní Bršlíka Lovci perál v jeho perfektne znejúcej francúzskej dikcii v árii A cette voix... je crois entendre encore, bonbónik pre stále ešte lyrický, hoci zvukovo nosnejší tenor umelca. Bršlík je vo vynikajúcej forme a je stále lepší. Je žiadaný na svetových scénach a postupne prechádza k dramatickejšiemu repertoáru a skvele interpretuje aj oratoriálny a piesňový repertoár. Páčil sa aj známy duet Au fond du temple saint z tej istej opery, kde Bršlík a Šveda ukázali svoje profesionálne majstrovstvo. Obaja sú zrelí muzikanti, ich hlasy farebne súzvučia. 

Vyvrcholením prvej časti koncertu, v ktorej mala Edita Gruberová a jej partneri maximálny priestor v opernom repertoári, či už v sólových áriách alebo v duetoch, bola ária z opery Roberto Devereux Gaetana Donizettiho E Sara in questi orribili momenti... Vivi ingrato a lei d’accanto. Patrí k najznámejším belkantovým áriám (bel canto - krásny spev). V kontexte celoživotnej kariéry Edity Gruberovej zohrávajú belkantové opery mimoriadnu úlohu. Kráľovná Alžbeta z opery Roberto Devereux patrí k jej kľúčovým postavám ostatných 20 rokov, ako Norma, Maria Stuarda, Lucrezia Borgia, či Anna Bolena. Svet jej vďačí za trvalé udomácnenie týchto takmer nespievateľných náročných partov a opier na operných a koncertných pódiách. Bolo to parádne číslo kráľovnej v diele, ktorá je príbehom lásky a moci, kde Alžbeta túži získať späť lásku svojho muža, ale nepodarí sa jej to a všetci zúčastnení skončia tragicky. V belkantových operách je dej stelesnený v hudbe tak dokonale, že sa operné domy čoraz viac uchyľujú ku koncertnému predvedeniu týchto (aj finančne) náročných opusov. Edita Gruberová zažiarila v plnej kráse, predviedla na pódiu divadlo na tej najvyššej úrovni a potlesk svedčil o tom, že splnila aj očakávania publika.

V druhej časti koncertu prišli na rad pôvabné pesničky vianočného obdobia v interpretácii ako vždy vynikajúco pripraveného Bratislavského chlapčenského zboru, Orchestra Opery SND a Zboru Opery SND a všetkých štyroch sólistov. Svieži úvod so Star Wars Johna Williamsa s orchestrom a Somewhere in My Memory so zborom vystriedal Caresse sur l'océane s dojímavými sólami dvoch speváčikov a chlapcami od Bruna Coulais z kultového francúzskeho filmu Les Choristes, pôvabná Es blüht eine Rose zur Weihnachtzeit s Richardom Švedom a chlapcami, k Vianociam žiadaná a pre prítomných Rakúšanov a Nemcov (ale i Bratislavčanov) iste príjemná vianočná pieseň Leise rieselt der Schnee Eduarda Ebela v interpretácii Edity Gruberovej a ľudová pieseň O, Tannebaum v podaní oboch mužských sólistov. Nálada stúpala rovnako, ako dramaturgia, ktorá, smerujúc k záveru, zaradila jemnú skladbu Tu scendi dalle stelle, ktorej autorom je Saint Alphonsus Liguori - bola dojímavým číslom s Pavlom Bršlíkom a chlapcami, O Holy Night Adolpha Adama so zborom, potešil Panis angelicus Césara Francka v sugestívnej interpretácii Pavla Bršlíka a chlapcov, aj premiéra diela Modlitbička na texty Milana Rúfusa s chlapcami na hudbu Mariána Kittnera, ktorý aranžoval aj ďalšie krásne slovenské koledy. Jemnučké pianissimá Gruberovej v kolede Búvaj dieťa krásne a v záverečnej, sugestívnej Tichej noci, na ktorej sa podieľali všetci účinkujúci, pripomenuli, že práve s týmito pesničkami upútala pozornosť na fare v Rači a možno tam niekde pochopila, že hudba je jej poslaním. Naša Edita Gruberová.

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Rozhovor

Autor Gorily Holúbek: Flašíka viem vysvetliť, polícia sa mi neozvala

Kvalita nahrávky je podobná originálu.

Dobré ráno

Dobré ráno: Johnson prekvapil a dohodol sa s EÚ na odchode

V sobotu zasadne britský parlament

Komentár šéfredaktorky

Čo nám Gorila hovorí o Ficovi a Haščákovi

Gorila ponúkla jasnú predstavu, ako si interpretujú fungovanie štátu.


Už ste čítali?