reklama

Berlínske reminiscencie - Hommage à Bohdan Warchal

Slovenský komorný orchester (SKO) hral na koncerte, venovanom svojmu zakladateľovi, majstrovi Warchalovi dielo, ktorým si tento súbor spolu s českými sólistami uctil Storočnicu Československa v Berlínskej filharmónii.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Slovenský komorný orchester, Ewald Danel
Slovenský komorný orchester, Ewald Danel (zdroj: Foto: Ján Lukáš)

Berlínsky koncert sa uskutočnil presne pred 3 mesiacmi v tej istej zostave ako na pôde Slovenskej filharmónie v nedeľu 27.1. - sóla hrali klavirista Ivo Kahánek, huslista Jan Fišer a violončelista Tomáš Jamník - hudobníci, známi ako Dvořákove trio. Je chvályhodné, že sa Slovenská filharmónia na základe pozvania Veľvyslanectva SR a Slovenského inštitútu v Berlíne postarala vlani až o dva excelentné koncerty - orchester účinkoval k osmičkovým výročiam pod taktovkou Rastislava Štúra v Konzerthause v Berlíne (4. 5. 2018) s programom z diel Jána Levoslava Bellu, Jany Kmiťovej a Antonína Dvořáka a Slovenský komorný orchester vystúpil k Storočnici Československa v Berlínskej filharmónii (27. 10. 2018) s dielami Eugena Suchoňa, Romana Bergera, Bohuslava Martinů a Leoša Janáčka. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovenskú filharmóniu ctí, že práve to dielo, ktoré bolo základnou osou berlínskeho koncertu SKO v Malej sále Berlínskej filharmónie (1100 miest), zopakovala v Bratislave, a to s tými istými českými sólistami. Concertino pre klavírne trio a sláčikový orchester, H. 232 Bohuslava Martinů je pýchou trojkoncertného repertoáru. V našich zemepisných šírkach sa paradoxne nehráva často, ale vždy stojí za to. Bola to idea umeleckého vedúceho SKO Ewalda Danela, ktorú s radosťou prijali českí partneri, dramaturgia Slovenskej filharmónie a Berlínska filharmónia. Je to neobohraté dielo, neľahké pre interpretov, ani pre poslucháčov, ale odmeňujúce vo svojej neoklasickej kompaktnosti a dynamizme. Zvuk českej a európskej hudobnej moderny je silný v diele skladateľa, ktorý žil a mal pevné zázemie v Paríži, v New Yorku a Bazileji, ale kompozične ostal spätý aj s českými koreňmi. Svojím hudobným jazykom dodnes rezonuje a oslovuje interpretov i dramaturgov. Concertino vzniklo po tom, čo podobný trojkoncert skladateľa vydavateľ Schott odmietol, bolo to v roku 1933. Autor veľmi rýchlo zareagoval a napísal nový trojkoncert. Jeho premiéra sa konala v roku 1936 v Bazileji. Všetci traja českí hostia - Ivo Kahánek, huslista Jan Fišer a violončelista Tomáš Jamník - sú špičkovými sólistami, výhercami medzinárodných súťaží a tak sólovo, ako i v komornom zoskupení pod názvom Dvořákové trio, sú pravidelnými hosťami zaujímavých hudobných podujatí a umeleckých sezón vo svete. Hrali famózne, čo ocenilo aj bratislavské publikum. Podotýkam, že cyklus komorných koncertov SKO sa teší obľube, prízemie veľkej sály Reduty bolo aj v nedeľu 27.1. zaplnené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Dvořákovo trio a SKO
Dvořákovo trio a SKO (zdroj: Foto: Ján Lukáš)

Umelecký vedúci SKO Ewald Danel, jeden z koncertných majstrov Slovenskej filharmónie, vzdal hold svojmu predchodcovi, zakladateľovi SKO Bohdanovi Warchalovi, ktorý počas 40 rokov pôsobenia vyryl v hudobnom živote Bratislavy, Slovenska a aj ďaleko za jeho hranicami hlbokú stopu. Danela si určil sám ako svojho nástupcu. Dnes je súbor omladený, bývalí členovia v ňom už nehrajú, ale vídať ich v publiku. Osobne mi je ľúto za pôvodným programovým zámerom hrať hudbu baroka, čo bolo v minulom storočí aktuálne a obrodzujúce, hoci o poučenej interpretácii sme sa dozvedali až časom od velikánov a objaviteľov z Holandska a Anglicka a neskôr aj zásluhou na starú hudbu špecializovaných slovenských súborov - Musica aeterna a Solamente naturali. Bolo teda prirodzené, že sa repertoár SKO rozširoval aj iným smerom, súbor inšpiroval aj slovenských skladateľov a v mnohom prispel k ich tvorbe a jej šíreniu. Azda aj dnes je prirodzené, že rozširovanie repertoáru SKO ide ďalej a súbor sa stáva takmer mozartovským orchestrom. Potvrdzuje to aj zvolený program: milý Hudobný žart, KV 522 a Symfónia č. 29 A dur, KV 201 Wolfganga Amadea Mozarta. Prídavok od Corelliho bol v tomto kontexte príjemnou pripomienkou majstra. Hommage à Bohdan Warchal sa teda konala takmer bez baroka, ale so skvelým Martinů.
 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Ivo Kahánek, klavír, Jan Fišer, husle a Tomáš Jamník, violončelo,  Slovenský komorný orchester
Ivo Kahánek, klavír, Jan Fišer, husle a Tomáš Jamník, violončelo, Slovenský komorný orchester (zdroj: Foto: Ján Lukáš)
Viera Polakovičová

Viera Polakovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  96
  •  | 
  • Páči sa:  121x

Som muzikologička, kritička a diplomatka. 25 rokov som pôsobila na rôznych postoch v kultúrnej diplomacii a predtým na manažérskych postoch v oblasti hudby. Budem sa venovať reflexii umeleckého a kultúrneho diania, aj vývoju kultúrnej politiky a stavu kultúrnej dimenzie diplomacie, a to všetko v kontexte s dianím v zahraničí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu