reklama

Zážitok z viedenského Musikvereinu vďaka "Gesamtkunstwerk"

Gesamtkunstwerk je občianske združenie, ktoré už štvrtú umeleckú sezónu obohacuje svojimi koncertmi hudobný život nášho hlavného mesta.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Každoročne poskytuje svojim abonentom bonus v podobe špičkového koncertu Spoločnosti priateľov hudby vo Viedni (Die Gesellschaft der Musikfreunde in Wien), viac než dvesto rokov fungujúcej skvelej báze koncertného umenia v srdci Európy a hudobného sveta (zal. v r. 1812). Krásna budova neďaleko Viedenskej štátnej opery a Ringu (vnútorný obchvat mesta), ktorú spolok postavil a inauguroval v r. 1870, láka svojou nádhernou Zlatou sálou, a to nielen honosným vzhľadom, ale aj dobrou akustikou a históriou preniknutými stenami. A hoci mi boli dopriate mnohé nezabudnuteľné chvíle vo viacerých sálach tejto budovy, vždy si znova uvedomujem, že byť tam nie je samozrejmosťou. A tak som si spolu s viac než 500 návštevníkmi z Bratislavy užila koncert Symfonického orchestra Bavorského rozhlasu pod taktovkou jedného z popredných dirigentov sveta Marissa Jansonsa. Nepoznám dôvody, pre ktoré sa Gesamtkunstwerk rozhodol zaradiť do svojej ponuky práve tento koncert, ale bolo to výborné rozhodnutie. Mníchovčania prišli do Viedne hosťovať s atraktívnym programom - uviedli 9. symfóniu e mol Z nového sveta Antonína Dvořáka a hudbu k baletu Svätenie jari Igora Stravinského. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Mariss Jansons
Mariss Jansons (zdroj: Archiv: Musikverein Wien)

Mariss Jansons (1943) je jednou z legiend dirigentskej generácie nasledovníkov Herberta von Karajana, je jeho žiakom a nositeľom jeho ceny. Z rodného Lotyšska ho umenie zaviedlo do Európy a zámoria k prestížnym postom - Londýnska filharmónia, Concertgebouw Amsterdam, Symfonický orchester v Pittsburgu, od 2003 je šéfdirigentom Symfonického orchestra Bavorského rozhlasu a toto svoje mníchovské pôsobenie potvrdil zatiaľ do roku 2024. Prekypuje duchovnou a napriek mnohým zdravotným ťažkostiam aj fyzickou silou. Myslím, že práve umelecká práca udržuje ducha v ostražitosti a vek a skúsenosti akoby korunovali jeho celoživotný príbeh, aby tak milovníkom hudby doprial nevídané zážitky. Je to dirigent pevného gesta, jasnej predstavy, z jeho výkonu vyžaruje pokora a úcta k dielam, akoby nič k partitúre nedodával, iba ju pozorne čítal a pre svoju poctivú interpretáciu nadchol stovku jemu zverených hudobníkov. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pôvodne mala byť na programe 7. symfónia Antonína Dvořáka, zmena dramaturgie však koncertu neublížila, aj keď 9. symfónia autora odznela v rámci sezóny po druhý raz. Dvořák svojím odkazom zapadá nielen do českej tradície, ale je v pravom slova zmysle Európanom, ktorý práve v tomto diele obohatil svoj hudobný jazyk o vplyvy černošskej hudby. Dielo sa viaže na obdobie, keď sa Dvořák stáva riaditeľom newyorského Konzervatória a objavuje úplne nový svet. Dnes je jeho individuálny rukopis rozpoznateľný a jedinečne svetový, stmeľujúci českú a európsku tradíciu s americkými vplyvmi. 9. symfónia začína v pomalom tempe, aby pripravila nástup impozantnej témy – najskôr vo violončelách, potom ju prednesie flauta. Téma zaznie v lesných rohoch a jej druhá časť v klarinetoch a fagotoch – nosnosť témy a jej prenikavosť majú rýdzo hudobnú podstatu. Dve vedľajšie témy, ktorým sa vzhľadom na rytmické a harmonické riešenie pripisuje inšpirácia Amerikou, zaznejú vo flaute a hoboji. To je ten Nový svet, ale ani tak nemá symfónia žiaden konkrétny obsah. Sugestívna je druhá časť - Largo, ktoré nesie názov Legenda. Bezkonkurenčná krása - nosnú melódiu prednesie anglický roh. Táto časť je doslova defilé zvukov drevených a plechových dychových nástrojov a Mníchovčania excelujú, súzvučia, celok je farebný a malebný. V tretej časti sa snúbi česká, európska aj americká tradícia, je živá, hravá a svieža. Priam slávnostný je záver symfónie – jej štvrtá časť, orchester znie vo svojej nádhere a súzvuku sláčikov, dychov, plechov a bicích. A zážitok umocňujú nadšení hráči aj vizuálne - znova a znova padol môj zrak na fagotistu, ktorý ma nadchol svojím priam tanečným prejavom a skupinu kontrabasistov s elektrizujúcim výrazom. To sústredenie, napätie, zaangažovanosť a spolucítenie boli evidentné a prispeli k silnému vnemu. Bol to dynamický a poetický Dvořák.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Symfonický orchester Bavorského rozhlasu má v tomto roku 70. narodeniny. Patrí k najlepším nemeckým orchestrom, jeho nahrávky sa pýšia svetovými cenami a je obľúbeným hosťom svetových pódií. Jeho profesionalitu sme mohli ohodnotiť vo fascinujúcom diele Svätenie jari, ktoré je kľúčovým v histórii 20. storočia. Jeho pôvodnú verziu pre dva klavíry sme zaznamenali v rámci reflexie o Konvergenciách vo februári t.r. Autor sa inšpiroval obrazmi pohanského života Ruska, obetovaním mladého dievčaťa bohu jari a jeho tancom smrti. Hudbu skomponoval pre Ruský balet v Paríži, ktorý riadil Sergej Ďagilev, choreografiu mu vytvoril slávny Václav Nižinskij. Premiéra tohto baletu patrí k najväčším škandálom v histórii hudby a baletu. Orgiastické zvuky, expresívna hudba a búrlivá zvukovosť publikum počas parížskej premiéry v roku 1913 prekvapila, priam urazila a vyprovokovala k protestom. Upokojilo sa v druhej časti, ale skladba aj tak prepadla. Dielo neprijali ani kolegovia skladatelia. Napríklad predstaviteľ Druhej viedenskej školy Arnold Schönberg označil dielo za neprofesionálne. To je však dnes už minulosťou. Napokon, ich cesty sa nezblížili, ale obaja smerovali k tomu istému – uvoľneniu tonality a hraníc tzv. klasickej harmónie, pričom všetko malo slúžiť výrazu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mníchovčania hrali prvotriedne, obsah diela vyrozprávali hudbou, živo a presvedčivo. Stovka hudobníkov pod charizmatickým dirigentom podala sugestívny výkon s energiou a výrazom, ktoré publikum náležite ocenilo. Veľká hudobná lekcia, majstri Stravinskij a Jansons.

Nadšené publikum si vyžiadalo dva prídavky – odznel Valse triste, op. 44/1 Jeana Sibelia a Liebesbotschaft-Galopp od J. Straussa syna.

Viera Polakovičová

Viera Polakovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  94
  •  | 
  • Páči sa:  111x

Som muzikologička, kritička a diplomatka. 25 rokov som pôsobila na rôznych postoch v kultúrnej diplomacii a predtým na manažérskych postoch v oblasti hudby. Budem sa venovať reflexii umeleckého a kultúrneho diania, aj vývoju kultúrnej politiky a stavu kultúrnej dimenzie diplomacie, a to všetko v kontexte s dianím v zahraničí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu