Zažiarila prvá harfistka Slovenskej filharmónie Katarína Turnerová

Autor: Viera Polakovičová | 13.5.2019 o 15:55 | Karma článku: 1,82 | Prečítané:  686x

Iba výnimočne môžeme počuť harfu ako sólový nástroj. Vďaka Slovenskej filharmónii sme si 9. mája vypočuli Koncert pre harfu a orchester Es dur, op. 74 Reinholda Glièra.  

Vďačíme za to skvelej sólistke, prvej harfistke Slovenskej filharmónie Kataríne Turnerovej, Slovenskej filharmónii a švajčiarskemu dirigentovi Kasparovi Zehnderovi. A vďaka video-klenotnici Slovenskej filharmónie si ho môžeme na internete sprítomniť kedykoľvek (viď niž.). 

Koncert pre harfu a orchester Es dur, op. 74 Reinholda Glièra odznel v rámci tzv. populárneho cyklu Slovenskej filharmónie. Každý, kto prišiel a mohol naživo obdivovať hru na tento vznešený nástroj, musel mať nevšedný zážitok. Katarína Turnerová je excelentná sólistka. Jej hra je jasná, presná, disciplinovaná, rešpektuje hudobný štýl danej epochy a čo považujem za veľmi dôležité, vyžaruje veľkú emóciu. Má vynikajúcu techniku, hrá uvoľnene, s nadhľadom, disponuje prirodzenou autoritou, pri ktorej sa jej orchester i dirigent nenásilne podriaďujú a spolucítia s ňou.

Skladateľ Reinhold Glière (1875-1956)  nie je v našich končinách veľmi známy, aj jeho harfový koncert odznel na Slovensku po prvýkrát. Glière pochádza z Belgicka, narodil sa v Kyjeve a pôsobil v Rusku. Keďže sa rád nechal inšpirovať ľudovou hudbou a tradíciami Ruska, vyhovoval vrchnosti aj po Leninovom prevrate a v ždanovovskej epoche, ktorá nežičila avantgarde. Jeho koncerty pre sólový lesný roh, harfu a violončelo znejú dodnes. A ten harfový je mimoriadne vďačný a harfistami vyhľadávaný. Jeho jazyk je totiž klasický, spevavý a spätý s ruskou melodikou. Na interpretáciu je však mimoriadne náročný. Aby hudba znela ľahučko, treba zvládnuť veľmi rýchle pasáže, behy, pôvabné, ale o to ťažšie a opakujúce sa arpeggio a presadiť sa s nežne znejúcim nástrojom pri orchestri. Skladba je umne napísaná tak, že poskytuje veľký priestor pre prezentáciu virtuozity. Katarína Turnerová jej prepožičala čaro svojej osobnosti a vdýchla do hry veľkú emóciu bez toho, aby to znelo lacno alebo komerčne. V prvej časti nastoľuje melódiu, hudba znie v tradičnej klasickej formovej štruktúre, v druhej znie 6 variácií - sólistka vytvorila mozaiku farebne rôznych nálad a treťou časťou je svižné rondo. V okrajových častiach ukázala umelkyňa svoj temperament a brilantne zvládla náročnú faktúru. V druhej časti jemne jej poéziu. A orchester pod vedením Kaspara Zehndera ju citlivo sprevádzal a viedol s ňou pôvabný dialóg - podchvíľou zneli takmer sólovo klarinet a harfa, hoboj a harfa, či violončelo a harfa alebo spevavé lesné rohy. 

Katarína Turnerová je absolventkou žilinského Konzervatória a Akadémie múzických umení v Prahe. Po 5-ročnom pôsobení v Symfonickom orchestri Československého rozhlasu v Bratislave je od roku 1995 sólovou harfistkou Slovenskej filharmónie. Žiarila aj v druhej polovici koncertu - v obľúbenej Šeherezáde, symfonickej suite, op. 35 Nikolaja Rimského-Korsakova. To už zo svojho miesta v orchestri Slovenskej filharmónie.

Na úvod koncertu zaznela predohra k Rossiniho opere Semiramis, s obľubou uvádzaná na koncertných pódiách. Škoda drobných prehreškov dychov, našťastie v Glièrovi, ani v Šeherezáde hráči problém nemali. V Šeherezáde sa popri orchestri zaskvel koncertný majster Jarolím Emmanuel Ružička. Pre orchester bola peknou príležitosťou podať profesionálny výkon vo všetkých nástrojových skupinách. A dirigent ukázal, prečo je v Čechách taký obľúbený - je kvalitný profesionál, pre svoju koncepciu nadchne hráčov a v popredí je služba hudbe. Po pôsobení v Pražskom komornom orchestri je dnes šéfdirigentom orchestra v Hradci Králové a zároveň pôsobí aj ako umelecký vedúci festivalu Murten Classics a hudobný riaditeľ Centra Paula Klee v Berne. K početným hosťovaniam vo svete pribudla o.i. aj La Scala. Slovensko je teda vo výhode - vie získať kvalitného hosťa, pôsobiaceho neďaleko u našich západných susedov.

https://stream.filharmonia.sk/video/?v=KS201905091900

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Stĺpček šéfredaktorky

Prečo si priznávajú právo na odpoveď namiesto toho, aby chránili novinárov

Politik nemá médiá kontrolovať.

CYNICKÁ OBLUDA

Ďakujeme ti, Boris Kollár!

Vláda Smeru už mohla byť minulosťou, ale úžasná politická intuícia Borisa Kollára ju zachránila.


Už ste čítali?