reklama

Poetická premiéra od Iris Szeghy

V Slovenskej filharmónii odznela minulý týždeň (12.-13.12.) slovenská premiéra skladby Iris Szeghy V parku môjho otca. Koncert Slovenskej filharmónie dirigoval jej šéfdirigent James Judd.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Na úvod koncertu zaznela skladba The Lark Ascending (Vzlet škovránka) Ralpha Vaughana Williamsa. Husľového sóla sa ujal koncertný majster Slovenskej filharmónie Jarolím Emmanuel Ružička. Bola to pekná príležitosť ukázať, aký kvalitný umelec pôsobí na čele orchestrálnych hráčov filharmónie, vedie aj prvú skupinu huslí. Williams patrí ku kmeňovým anglickým skladateľom, viaže sa k druhej polovici 19. a prvej polovici 20. storočia. Dielo je výsostne poetické, premiérovala ho na svojich stradivárkach anglická huslistka Marie Hall. Dielo predznamenalo náladu celého koncertu, dominovala ľahkosť a farebnosť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Jarolím Emmanuel Ružička, James Judd
Jarolím Emmanuel Ružička, James Judd (zdroj: Foto: Ján Lukáš)

Dramaturgickou dominantou koncertu bola skladba V parku môjho otca vo Švajčiarsku žijúcej slovenskej skladateľky Iris Szeghy. Svetovú premiéru mala vo švajčiarskom Winterthur v roku 2015. Je venovaná skladateľkinmu otcovi. Bol astronómom a vášnivým botanikom a aj svoju dcéru viedol k láske k prírode. Poslucháči tak mohli vnímať prechádzku lesom, zvuk vtákov, ba i ticho a jeho predieranie sa cez listy, či vzduch a vodu. Szeghy využila celý orchester, ale tak, aby bol zvuk malebný, výnimočne aj sýty, ale hlavne veľmi pestrý. Pracuje s jednotlivými nástrojovými skupinami, moderne využívajúc aj bicie nástroje a ich kombináciu s rôznymi sláčikmi. Celý orchester znie skôr výnimočne. Tak sa publiku zjavuje breza, majestátny dub, ale aj smútočná vŕba a tamariška, či borovica a sekvoja. Je to veľmi príjemná skladba, ktorá pohládza a zasahuje city. Szeghy pochádza z Prešova, študovala v Košiciach a v Bratislave a absolvovala rad stáži, štipendií a majstrovských kurzov v zahraničí. Stopu zanechala ako rezidenčná skladateľka v Akademie Schloss Solitude v Stuttgarte, v Štátnej opere Hamburgu, v Cité international des Arts v Paríži, či pri pobyte v nadácii Landis+Gyr v Londýne. Je nositeľkou významných cien na Slovensku i v zahraničí. Jej diela sa hrajú v celej Európe, ale aj mimo nej. Hudba Iris Szeghy vychádza z európskej tradície, ktorú autorka obohacuje novými skladateľskými trendmi. Je výrazovo a obsahovo silná a cítiť z nej silu autorkinej osobnosti. Vie presne, ako jej diela majú znieť, pracuje s individuálnymi umelcami i s orchestrom a dosahuje svoj cieľ. Stretnutie s ňou bolo zaujímavé a obohacujúce.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Iris Szeghy, James Judd, Slovenská filharmónia
Iris Szeghy, James Judd, Slovenská filharmónia (zdroj: Foto: Ján Lukáš)

Oblúk poetického večera vyvrcholil Symfóniou č. 4 magického rakúskeho skladateľa Gustava Mahlera. V jej 4. časti bola sólistkou skvelá sopranistka Lenka Máčiková, ktorá spieva na popredných javiskách doma a v zahraničí. Dalo by sa povedať, že Slovensko môže naplno načierať do studnice speváckych talentov. Aj Máčiková je jedným z nich. Mahler jej výborne sedel a umelkyňa významne prispela k vysoko profesionálnej interpretácii tohto diela. Štyri prvé Mahlerove symfónie citujú piesne z krásneho Mahlerovho cyklu Des Knaben Wunderhorn (Chlapcov zázračný roh), v poslednej z tejto štvorice siahol autor po piesni Das himmlische Leben (Nebeský život). Vďaka Máčikovej sa publikum mohlo plne oddať nádhere diela a zamýšľať nad jeho obsahom. Orchester citlivo reagoval na svojho šéfdirigenta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Lenka Máčiková, James Judd, Slovenská filharmónia
Lenka Máčiková, James Judd, Slovenská filharmónia (zdroj: Foto: Ján Lukáš)

Mahler potrebuje farby, diferencovanú dynamiku, ťah a poetický výraz. To všetko v ňom bolo. Bola to takmer komorná hudba. Hodinová symfónia by si bola takmer vystačila sama, ale je dobré, že sa hráva aj s inými dielami a kombinácia s raritou v podobe slovenskej premiéry a na Slovensku neveľmi známym Williamsom vytvorila krásnu zostavu. 

Viera Polakovičová

Viera Polakovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  95
  •  | 
  • Páči sa:  119x

Som muzikologička, kritička a diplomatka. 25 rokov som pôsobila na rôznych postoch v kultúrnej diplomacii a predtým na manažérskych postoch v oblasti hudby. Budem sa venovať reflexii umeleckého a kultúrneho diania, aj vývoju kultúrnej politiky a stavu kultúrnej dimenzie diplomacie, a to všetko v kontexte s dianím v zahraničí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu