reklama

Slávka Zámečníková triumfovala vo Viedni ako Poppea

Za prísnych opatrení sa uskutočnila 7. premiéra aktuálnej umeleckej sezóny Viedenskej štátnej opery, zaznela Korunovácia Poppey (L´incoronazione di Poppea) renesančno-barokového majstra Claudia Monteverdiho.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Po Eugenovi Oneginovi, kde účinkoval Slovenský filharmonický zbor a Carmen s novou členkou viedenského sólistického ansámblu Slávkou Zámečníkovou, je to v poradí tretie dielo, kde je výrazný slovenský prvok – sólistka účinkuje v mimoriadne náročnej, dôležitej hlavnej postave budúcej cisárovny Poppey. Debutovala aj ďalšia Slovenka - Katarína Porubanová.

Sezónu má jej nový riaditeľ Bogdan Roščić pevne v rukách. Sám v tradičných matiné opery uvádza a ukazuje, že sa chce venovať kmeňovému repertoáru, ale aj súčasnej opere a touto premiérou dokonca odštartoval oblasť, ktorá historicky nebola predmetom záujmu Domu na Ringu – postupne odznejú až tri opery benátskeho barokového majstra, ktorému svet už 400 rokov vďačí za operu ako hudobný žáner - popri L´incoronazione di Poppea to bude L'Orfeo a Il ritorno d'Ulisse in patria.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viedenská štátna opera uviedla Korunováciu Poppey iba raz - premiéra bola v roku 1963, a to zásluhou Herberta von Karajana. Nasledovalo iba 20 repríz. Bolo to, pravdaže, ešte s modernými nástrojmi.

Korunovácia Poppey v novom viedenskom prevedení je koprodukciou s festivalom Salzburger Festspiele, kde odznela v roku 2018 s renomovaným súborom starej hudby Les Arts florissants a dirigentom Williamom Christi.

Obrázok blogu
(zdroj: (c) Wiener Staatsoper / Michael Pöhn)

Korunovácia Poppey sa považuje za prvé dielo svojho druhu. Nesie všetky znaky svojho obdobia – monódia vystriedala renesančnú polyfóniu, na javisko sa dostáva dráma. Vážnu úlohu zohrávajú dialógy v podobe recitatívov a sú to v zaujímavý celok zoradené hudobné čísla, často od niekoľkých autorov, akejsi tvorivej dielne. Také boli dobové zvyklosti. Aj najznámejšia, úchvatná záverečná ária zaľúbenej dvojice Neroneho a Poppey Pur ti miro, sa pripisuje inému autorovi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skladateľ skomponoval túto operu krátko pred smrťou. Keďže sa zachovali iba dva odpisy partitúry, jeden v Neapole, druhý v Benátkach, inscenátori zvyčajne siahnu po jednom z nich alebo kombinácii. Táto opera žije celé stáročia, ale jej skutočná renesancia nastala v 20. storočí pri objavovaní tzv. starej hudby v jeho druhej polovici. Jej špecifiká ju predurčujú na interpretáciu súbormi starej hudby, v ich kreovaní, pestovaní a výskume nezaostáva ostatných 50 rokov ani Slovensko. Lídrami však boli Anglicko a Holandsko. A Rakúsko, vďaka veľkej osobnosti Nicolasa Harnoncourta a jeho súboru Concentus musicussi na dobových nástrojoch vytvorilo vlastný zvukový ideál už v 50-tych rokoch!.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tvorcovia pristúpili k interpretácii v trojnásobnom nástrojovom obsadení, predpokladajú totiž, že aj pri premiére v roku 1643, bol orchester veľký a opera na Ringu potrebuje tiež sýty zvuk. Na aktuálnej premiére spievali operní speváci, ktorí majú skúsenosť s klasickým repertoárom a aj špecialisti na starú hudbu a kastráti.

Camilo Mejía Cortés (tanečník), Kate Lindsey a Slávka Zámečníková
Camilo Mejía Cortés (tanečník), Kate Lindsey a Slávka Zámečníková (zdroj: (c) Wiener Staatsoper / Michael Pöhn)

Práve výber Korunovácie Poppey naznačuje snahu Roščića priniesť novú a v každom smere kvalitnú a zaujímavú dramaturgiu, ale aj oprieť sa o kvalitu vytvorenú desiatkami rokov skúmania v celej Európe. Po prvýkrát si na miesto Viedenských filharmonikov v opere sadli členovia iného orchestra. Taktovku držal v ruke skvelý expert na starú hudbu, vynikajúci Katalánec Pablo Heras-Casado. Vysvetľoval, čo znalci starej hudby dobre vedia, že v historických partitúrach nie je všetko zapísané a v prípade Korunovácie Poppey sú to iba dve línie, melódia a generálny bas - to znamená akúsi basovú líniu zhmotnenú vo zvuku čembala, violy da gamba či lutny, pričom všetky ostatné tóny sú vecou improvizácie. Existujú stovky traktátov a návodov na ich vytvorenie v zmysle tzv. poučenej interpretácie. Concentus musicus má svoj vlastný štýl, operu nahral už v minulosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prebratá inscenácia zo Salzburgu má základ v réžii a scéne belgického tvorcu Jana Lauwersa, ktorý po prvýkrát režíroval operu. Vychádzajúc z modernej a silnej tradície tanečného umenia v rodných Antverpách zapojil režisér tanečníkov mohutne aj do tejto inscenácie. V navrhnutej scéne možno cítiť aj výtvarnú tradíciu holandského baroka a v istom zmysle obrazového a fotografického riešenia príbehu či príbehov. Vyznieva však ako šum, kulisa, či bezhraničné blúznenie, ktoré divák môže, ale nemusí vnímať – a po istej dobe aj prestane.

Živé predstavenie malo svoj pulz – to je to, čo v starej hudbe musí byť a okolo čoho sú improvizované a na každom predstavení trochu iné ornamenty, trilky a iné ozdôbky - všetko s cieľom vykresliť a vyrozprávať. Ako hudobný tvar bolo dielo zomknuté a krásne. Ako divadlo to bol v istom zmysle improvizovaný, jemný chaos. Sólisti mali možnosť kreovať postavy v súlade so zásadnou líniou režiséra.

A tak, ako to predpísal Monteverdi, Neroneho spievala žena – fenomenálna mezzosopranistka Američanka Kate Lindsey. Bola mladíkom, ktorý využije každú príležitosť na zábavu. Cisár Nero, ktorý je v jadre príbehu (v taliančine Nerone) matku zabil a zabije aj súčasnú manželku a neskôr, keď Poppea čaká jeho druhé dieťa, zašliapne ju. To, našťastie, v librete opery nie je. Tam je milovníkom a celá dráma je o tom, ako ho vládnutiachtivá Poppea donúti, aby primäl k samovražde filozofa Senecu, hlavného kritika nemravnosti, ako Nerone pošle manželku do vyhnanstva a ešte v ten deň sa s Poppeou ožení. Chvíľami sa zdá byť nezbedným mladíkom, ale všetky scény okolo ukazujú, že je iba bezohľadným vrahom. Speváckym výkonom sa Kate Líndsey zapisuje do análov Viedne a opernej histórie.

Willard White
Willard White (zdroj: (c) Wiener Staatsoper / Michael Pöhn)

To isté platí aj na Slávku Zámečníkovú. Raketová kariéra tejto talentovanej, inteligentnej a pracovitej mladej dámy zo Slovenska sa stvárnením Poppey posúva ďalej. A to predovšetkým preto, že odkrýva tajomstvá barokovej hudby tak prirodzene, akoby spievala Mozarta. Podotýkam, že v čase jej pôsobenia v Štátnej opere Berlíne naštudoval súbor toto dielo a mohla mať priamu skúsenosť. Ale byť na pódiu v hlavnej úlohe, kde celá dráma je na pleciach niekoľkých sólistov a kde je jednou z tých najdôležitejších, tam preveruje kvalitu rad kritikov a aj publikum. To druhé vybuchlo po skončení v entuziastický potlesk. To jej patrilo. A patrilo to aj ďalším, z ktorých okrem Kate Lindsey spomeniem aspoň Willarda Whita. A kritika síce nebola jednonázorová, ale mienkotvorné médiá nešetrili ováciami.

Kate Lindsey a Slávka Zámečníková
Kate Lindsey a Slávka Zámečníková (zdroj: (c) Wiener Staatsoper / Michael Pöhn)

Slávka Zámečníková si zobrala z pokynov režiséra to kľúčové – vytvoriť normálny príbeh milujúcej dvojice so skrytým alebo otvoreným úmyslom prevziať moc. Spievať nádhernú hudbu a hrať prefíkanú, všetkými ženskými a intelektuálnymi zbraňami bojujúcu Poppeu, dokázala Slávka Zámečníková na tej najvyššej úrovni. Spievala rovným tónom, do hlasu dávala všetok cit, vášeň, ale aj chladný pokoj, ktorý pri zdolávaní Neroneho potrebovala. Z predstavenia nevyčnieva, ale je spolu s Lindsey jeho osou a základom. Exceluje spevácky, aj herecky. Je sošná a v jej speve je vrúcnosť a farbou vytvára nuancy, ktoré vzbudzujú pozornosť a vťahujú do deja, akokoľvek komplikovaného. Zaspí priamo na pódiu, aby bola centrálnou súčasťou obrazu – lebo režisér miluje obrazy a defilujú neustále. A na ich podklade hrajú aj tanečníci ich vlastné príbehy, príbehy benátskeho karnevalu.

V Dome na Ringu debutovala aj mezzosopranistka Katarina Porubanova ako Amorino II. Rodáčka z Dubnice nad Váhom je od aktuálnej umeleckej sezóny členkou Zborovej akadémie Viedenskej štátnej opery. Svieži zjav s pekným timbrom pútala čerstvá bakalárka VŠMU speváckym výkonom a herectvom spolu s ďalšími kolegyňami v postavách Amora a Amorina I pri veselom výjave do deja zasahujúcich Bôžikov lásky.

Prílišný chaos na javisku zvýrazňoval aj historický čas v podobe neustáleho, až do tranzu tancujúceho sólistu. Striedali sa niekoľkí a tiež vo výslednej výtvarnej podobe improvizovali.

Monteverdi je veľkou témou Viedenskej štátnej opery. A Slávka Zámečníková má výnimočnú úlohu. Concentus musicus je v trochu vyvýšenej orchestrálnej jame. Režisér udáva základný tón a emóciu a ostatné necháva na umelcov. S dirigentom si však dobre rozumie a ten sa stáva nositeľom jeho ideí. Výsledok je výtvarne lahodný, ale iba pre tých, ktorí sú fyzicky prítomní na predstavení. Pretože na scéne je veľa sexu, vulgárností, extázy a pohľad na detaily vlastne nie je možný. (Naopak asi v streame.) Hudobne je to však mimoriadny zážitok.

Časť recenzie odznela na Rádiu Devín 25.5.2021. Hudobná ukážka je z úvodného matiné k premiére.
https://devin.rtvs.sk/clanky/reflexia-a-kritika/257710/recenzia-opery-viedenska-korunovacia-poppey
Link na úvodné matiné: https://www.youtube.com/watch?v=4EYMBSFqxRE
Link na predstavenie: https://play.wiener-staatsoper.at/

Viera Polakovičová

Viera Polakovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  96
  •  | 
  • Páči sa:  121x

Som muzikologička, kritička a diplomatka. 25 rokov som pôsobila na rôznych postoch v kultúrnej diplomacii a predtým na manažérskych postoch v oblasti hudby. Budem sa venovať reflexii umeleckého a kultúrneho diania, aj vývoju kultúrnej politiky a stavu kultúrnej dimenzie diplomacie, a to všetko v kontexte s dianím v zahraničí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu